مودم

مودم ADSL امکانات بسیار زیادی برای بالابردن امنیت و جلوگیری از هک دارد. ممکن است شما هم تا کنون به مشکلی برخورده باشید که حجم اینترنتتان سریع تر از حد معمول به اتمام میرسد ! یا اینکه سرعت اینترنتتان بسیار کند شده و این کندی همچنان ادامه دارد ! البته به دور از مبحث مشکلات مخابراتی و خطی ، ابتدا باید به امنیت مودم وایرلس شک کرد !

و اما چگونه امنیت مودم وایرلس را افزایش داد بصورتی که از هک شدن آن جلوگیری کرد ؟! در این مقاله سعی داریم راهکارهای بسیار ساده اما مهم را مطرح کنیم. با وب پرو همراه باشید...

1- نقطه اتصال WPS مودم را غیرفعال کنید :

برای اینکار ابتدا وارد تنظیمات مودم شوید ، آی پی و یوزرنیم و پسورد تنظیمات مدیریتی معمولا در پشت مودم بصورت یک برچسب موجود هست :

پشت مودم

خب معمولا آی پی تنظیمات مودم 192.168.1.1 یا 192.168.1.2 و... هست که با دستور ipconfig در محیط cmd میتوانید آن را پیدا کنید :

ipconfig

که خط Default Gateway همان آی پی تنظیمات مودم هست. یوزرنیم و پسورد تنظیمات هم بصورت پیش فرض admin هستش.

خب ما ابتدا وارد آی پی 192.168.1.1 میشویم و یوزرنیم و پسورد admin را وارد میکنیم.

ورود به تنظیمات مودم

از این جا به بعد آموزش ممکنه تنظیمات مودم شما شکل دیگه ای داشته باشه ، شما میبایست همین گزینه ها رو در تنظیمات مودمتون پیدا کنید. این آموزش بر پایه یک مودم دی لینک هستش.

تب Advanced را انتخاب میکنیم و از زیرمنوی Advanced Wireless برروی WPS کلیک میکنیم.

wps modem

تیک گزینه ی Disable WPS را گذاشته و برروی Apply Changes کلیک میکنیم. هم اکنون WPS غیرفعال شد !

غیرفعال کردن wps

2- پسورد مدیریت تنظیمات مودم را تغییر دهیم :

از تب Maintenance برروی Password کلیک میکنیم. از قسمت User Account Table یوزر Admin را انتخاب میکنیم. سپس از قسمت Configuration ابتدا پسورد قدیمی Old Password که همان admin هست را وارد میکنیم و سپس پسورد جدید را در New Password وارد کرده و آن را در Confirm Password دوباره وارد میکنیم و در پایان برروی Modify کلیک میکنیم.

پسورد مدیریت مودم

فقط توجه داشته باشید که معمولا نمیشه یوزرنیم Admin را تغییر داد. بنابراین میتوانید یک یوزر جدید تعریف کنید که دسترسی Privilege کامل یا همان Root را داشته باشد. این به عهده ی شماست :)

3- مخفی کردن مودم :

از تب Advanced برروی Advanced Wireless کلیک میکنیم. در مقابل گزینه ی BroadCast SSID برروی Disabled کلیک میکنیم. سپس برروی Apply Changes کلیک میکنم. کمی صبر کنید تا شبکه مودم ریست شود.

مخفی کردن مودم

سپس از تب Maintenance و گزینه System برروی Save and reboot کلیک میکنیم تا تنظیماتی که تاکنون انجام دادیم ذخیره شوند. پس از چند ثانیه مودم بصورت کامل ریست میشود پس صبر لازم است ! از این به بعد شما باید SSID یا همان نام مودم را هم حفظ باشید تا بتوانید در شبکه پیداش کنید !

ذخیره تنظیمات

4- محدود کردن تعداد دستگاه هایی که میتوانند به مودم وصل شوند :

یکی از راه های بسیار خوب برای جلوگیری از دسترسی دستگاه های دیگر به مودم ، محدود کردن تعداد دستگاه های قابل اتصال به مودم هستش که البته راهه خفن تری هم هست که راهه پنجمه و در ادامه توضیح میدیم :)

از تب Advanced برروی Network Tools و سپس برروی Client Limit کلیک میکنیم.

تعداد کلاینت ها

مقابل گزینه ی Client Limit Capability برروی Enable کلیک کرده ، یه تعداد براش مشخص کنید مثلا من 2 تا دستگاه بیشتر ندارم برای اتصال به مودم که دائما بهش وصلن پس نفره سوم نمیتونه وصل شه حتی اگه پسورد رو داشته باشه. و در پایان برروی Apply Changes کلیک میکنیم.

محدودیت کاربر

خب تا اینجا مودم وایرلس شما بسیار امن شده ! یه راهه خفن تر هم هست که میزاریمش برای پست بعدی چون مراحلش زیاده . پس وبلاگ مارو فراموش نکنید ! درسته کم پست میزارم ولی سعی میکنم بهترین ها رو براتون بزارم :)


مشاهده بخش دوم این آموزش ، کلیک کنید !


منبع : وب پرو